{{ctrl.notification}}
درخواست ویلچر در پروازهای بین‌المللی شرکت هواپیمایی ماهان

یکی از دغدغه‌های مسافرین توان‌خواه در سفرهای هوایی کسب اطلاع از شرایط پذیرش و درخواست سرویس ویلچر می باشد. برای این منظور در هنگام رزرو بلیط هواپیما ماهان لازم است مسافرین توان‌خواه درخواست ویلچر خود را اعلام نموده و کد SSR در بلیط ایشان درج گردد. در ادامه به شرایط و نحوه درخواست ویلچر برای این مسافرین خواهیم پرداخت.

تعریف مسافر توان‌خواه

به مسافری که به علت شرایط فیزیکی پزشکی و یا روحی نیاز به مراقبت‌های فردی داشته در حالی ‌که این مراقبت‌ها برای سایر مسافرین فراهم نمی‌گردند، مسافر توان‌خواه گفته می شود. مسافرینی که دارای شرایط زیر می باشند در گروه مسافرین توان‌خواه دسته‌بندی می‌شوند:

1. ناتوانی دائم

 فلج تمام و یا بخشی از بدن، ورم مفاصل، ناشنوایی و نابینایی.

 

2. ناتوانی موقت

مسافرینی که اخیراً تحت عمل جراحی و یا درمان پزشکی قرار گرفته‌اند. مثلاً دست‌ و پای شکسته.

 

3. بیماری‌های فیزیکی و روحی.

 

لازم ب ذکر است بسته به نوع هواپیما و مسیر پرواز ظرفیت قانونی و استاندارد جهت پذیرش مسافر توانخواه متفاوت می باشد.

درخواست ویلچر هواپیمایی ماهان

انواع مسافرین توان‌خواه

1. مسافرین نابینا و ناشنوا

در هر پرواز پذیرش حداکثر چهار مسافر نابینا و ناشنوا امکان‌پذیر می‌باشد و این افراد بجز در سفرهای گروهی با جمعی کثیر نیازی به همراهی نخواهند داشت. پذیرش این عزیزان بدون نیاز به گواهی پزشکی انجام خواهد گرفت؛ در سفر گروهی تعداد زیادی افراد نابینا به صورت دسته ‌جمعی گواهی گروهی طبق روال معمول مورد نیاز می باشد.

 

علاوه بر این مسافرینی که بینایی خود را موقتاً به دلیل عمل جراحی یا هر دلیل دیگری از دست داده‌اند با ارائه فرم به ‌عنوان مسافر توان‌خواه تلقی و پذیرش خواهند شد.

افراد نابینا توسط کارمندان هواپیمایی ماهان و بدون نیاز به پرداخت هزینه همراهی خواهند شد.

2. مسافر نیازمند ویلچر

 این نوع مسافرین بسته به نوع محدودیت جسمانی‌شان در سه گروه زیر جای می‌گیرند که درخواست ویلچر هرکدام با کد تعیین می‌گردد:

  • WCHR (Wheel Chair Ramp)

مسافرینی که قادر به طی کردن مسافت‌های طولانی نبوده و نیاز به ویلچر دارند. اما در بالا و پایین رفتن از پله‌ها و حرکت در داخل کابین هواپیما مشکلی ندارد.

 

  • WCHS (Wheel Chair Steps)

این دسته از عزیزان تنها در هنگام بالا و پایین رفتن از پله‌های هواپیما نیاز به کمک داشته و توانایی برای طی کردن مسافت لازم جهت رسیدن به هواپیما را دارد و تنها کافی‌ است برای بالا و پایین رفتن از پله‌ها به آن‌ها کمک شود.

 

  • WCHC (Wheel Chair Cabin Seats)

این نوع ویلچر به صورتی طراحی شده است که کاملاً قابل حرکت و جابجایی در فضای کابین هواپیما باشد و مختص مسافرینی است که به صورت کامل قادر به حرکت به سمت هواپیما و یا بالا و پایین رفتن از پله‌ها نمی‌باشند و در تمام مراحل لازم است به آن‌ها کمک شود.

نکات درخواست ویلچر در پروازهای هواپیمایی ماهان

نکات درخواست ویلچر در پروازهای هواپیمایی ماهان

  • مسافرینی که بدون نیاز به ارائه گواهی پزشکی نیازمند استفاده از خدمات ویلچر می باشند لازم است از طریق رزرواسیون درخواست خود را اعلام دارند.
  • آن دسته از مسافرانی که قصد دارند با ویلچر خود سفر کنند تا زمان سوار شدن به هواپیما مجاز به استفاده از آن می باشند و پس از سوار شدن به هواپیما ویلچر آن‌ها به‌عنوان یکی از جامه‌دان‌ها محسوب شده و پس از الصاق تگ جامه‌دان به قسمت بار فرستاده می شود.
  • با توجه به ظرفیت قانونی هر هواپیما جهت پذیرش مسافرین توان‌خواه و براساس مقررات و دستورالعمل‌های شرکت هواپیمایی ماهان ایر تنها مسافرینی که درخواست ویلچر خود را از طریق رزرواسیون اعلام کرده و کد SSR در بلیت آن‌ها درج شده باشد مجاز به استفاده از این سرویس می باشند. (هواپیمای BAe/RJ ازین قاعده مستثنی است و باتوجه به مشخصات آن به ‌هیچ‌ وجه امکان پذیرش مسافر ویلچری را ندارد)

 

  • در صورت نیاز به ویلچر تنها با ثبت درخواست و ثبت کد SSR در بلیت امکان اختصاص ویلچر در فرودگاه وجود دارد.

 

  • حداکثر ظرفیت پذیرش صندلی مسافرین ویلچری در هواپیماهای A300، A300-600 و A310 پنج نفر و در هواپیمای B747-300 و B747-400 هفت نفر می‌باشد.

 لازم به ذکر است این تعداد در سیستم فروش تعیین شده و در صورت تکمیل ظرفیت امکان ثبت درخواست و پذیرش ویلچر میسر نمی‌باشد.

 

  • در بوئینگ امکان پذیرش مسافر توان‌خواه و خانم‌های باردار در کابین بیزینس فراهم نمی‌باشد؛ لذا بهتر است قبل از رزرو بلیط از نوع هواپیما اطمینان حاصل نمایید.
  • هزینه درخواست ویلچر در پروازهای بین‌المللی ورودی به ایران 40 دلار آمریکا در پروازهای خروجی از ایران 1.000.000 ریال می باشد. بابت درخواست در پرواز دبی به فرودگاه امام خمینی (ره) هزینه سرویس 150 درهم امارات و در صورت درخواست ویلچر در کانتر پذیرش بدون رزرو قبلی هزینه سرویس 220 درهم می باشند.
  • مسافرین بالای 65 سال، مسافرین پروازهای حج و عتبات، مسافران مسیرهای اتحادیه اروپا (حوزه شینگن)، جانبازان، معلولان و خانواده محترم شهدا می‌توانند به صورت رایگان از این خدمات بهره‌مند شوند.
date_range دوشنبه 05 آبان 1399 remove_red_eye 3869 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09352700430
05138704330
ثبت نظر
chat 0