{{ctrl.notification}}
امنیت در پروازهای هواپیمایی ماهان

یکی از نگرانی‌های اصلی همه ما قبل‌از سوار شدن به هواپیما امنیت ‌مان در پرواز است؛ شرکت‌های هواپیمایی با وضع قوانین و مقرراتی، این امنیت را در پروازهای خود برقرار می‌کند و با این اقدامات است که سفرهای هوایی ایمن می‌گردد. یکی از مهم‌ترین نکاتی که به‌ عنوان مسافر پیش‌از بستن چمدان باید به آن توجه کرد، قوانین حمل بار ایرلاینی است که قصد سفر با آن را داریم. در نظر نگرفتن این قوانین می‌تواند دردسر و معطلی‌های خاص خود را در فرودگاه به ‌همراه داشته باشد. در این مطلب قصد داریم به بررسی اقلامی که حمل آن‌ها در پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان ممنوع است و ایمنی پروازهای این شرکت را تهدید می‌کند، بپردازیم. با ماهان چارتر همراه باشید.

 

هرکدام از شرکت‌های هواپیمایی قوانین خاص خود را در خصوص میزان بار مجاز و اقلام ممنوعه در پرواز دارند؛ یکی از کارهایی که بعد از خرید بلیط هواپیما و پیش‌از بستن بار سفر باید انجام داد اطلاع از قوانین ایرلاین پروازی برای امنیت پرواز و اقلام ممنوعه در سفرهای هوایی است. بازرسی و تفتیش کلی چمدان‌ها و بارهای دستی در پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان توسط مسئولین بازرسی در فرودگاه و به‌صورت بازرسی با دستگاه اشعه ایکس، بازرسی دستی و تفتیش فیزیکی و یا با استفاده از ردیاب دستی صورت می‌گیرد.

اقلام ممنوعه در پروازهای هواپیمایی ماهان

اقلام ممنوعه در پروازهای هواپیمایی ماهان

اشیاء نوک ‌تیز

همراه داشتن هرگونه اقلامی که دارای لبه تیز باشند و بتوانند به ‌عنوان سلاح در داخل کابین استفاده گردد در بار دستی ممنوع است. بنابراین اقلامی نظیر اشیای فلزی، قطعات یدکی، چتر، اشیاء منحنی با لبه تیز و ... می‌بایست در چمدان قرار گرفته و به قسمت بار تحویل داده شود.

چه چیزهایی را در بار دستی نمیتوان به داخل کابین برد؟

کبریت و فندک

حمل کبریت یا فندک در بار دستی یا بار تحویلی مجاز نمی‌باشد؛ چرا که اساساً استعمال دخانیات در تمامی پروازهای این شرکت ممنوع است.

 

مایعات و گازهای پخش شونده در هوا

ورود اسپری، افشانه و به ‌طورکلی مایعات و گازهایی که در هوا پخش می‌شوند به داخل کابین ممنوع است. همچنین ژل‌هایی که حجم بیشتر از صد میلی ‌لیتر داشته باشند را نمی‌توان در بار دستی به داخل کابین آورد. بنابراین این‌گونه مواد باید به‌ عنوان بار پذیرش‌شده و به داخل هواپیما وارد شود .

حمل مایعات و گاهای پخش شونده در هوا در بار دستی، درصورتی‌که حجم آن‌ها از صد میلی‌لیتر کمتر باشد و مشروط بر این‌که در یک کیسه پلاستیکی شفاف با درب زیپ‌دار قرار گیرند، به داخل کابین بلامانع است.

چه چیزهایی را نباید در بار دستی به داخل کابین برد؟

حمل اسلحه گرم و یا مهمات

برای حمل سلاح‌های گرم و جنگ‌ افزارها لازم است از قبل اقدامات لازم انجام شود و با اعلام این ‌موضوع، سلاح می‌تواند به ‌عنوان یک محموله امنیتی حمل گردد. لازم به ذکر است وزن تمامی سلاح‌ها باید زیر پنج کیلوگرم باشد و پذیرش مهمات با وزن بالای پنج کیلوگرم به‌عنوان بار پذیرش‌شده در پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان امکان‌پذیر نمی‌باشد.

همچنین پذیرش سلاح‌های گرم ورزشی یا شکاری با کالیبر 19.1 میلی‌متر یا کمتر می‌تواند در پرواز هواپیمایی ماهان حمل شود؛ درصورتی‌که:

تنها به‌ عنوان بار می‌توانند حمل شود و ورود آن‌ها به داخل کابین ممنوع است.

چمدان حاوی این سلاح‌ها فاقد هرگونه علامت قابل ‌شناسایی باشد.

جزء مهمات انفجاری و آتش‌زا نباشند و به هدف استفاده شخصی حمل شوند.

سلاح‌های گرم ورزشی یا شکاری می‌بایست از دسته UN0012 و UN0014 باشند و خشاب آن‌ها به ‌صورت صنعتی یا دستی پر شود.

وزن آن‌ها چه برای حمل در بار دستی و چه برای تحویل به قسمت بار هواپیما، بیشتر از پنج کیلوگرم نباشد.

تخلیه‌شده باشند و چخماق آن‌ها جدا شده باشند.

بسته‌بندی آن‌ها به ‌درستی انجام‌گرفته باشد و در محفظه اصلی یا هر محفظه مناسب دیگری جای گرفته باشند.

به‌منظور جلوگیری از لغزش مهمات، کلیه فضای خالی محفظه می‌بایست به وسیله ماده پرکننده، پر شود.

مهماتی که دارای شرایط بالا نباشد اجازه پذیرش در پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان را ندارند و به‌منظور حمل‌ و نقل آن‌ها باید از طریق هواپیمای باربری اقدامات لازم را به عمل آورید.

قوانین گفته ‌شده تنها در مورد حمل‌ و نقل سلاح‌های گرم و یا مهمات در پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان است؛ چنانچه مسافرین قصد سفر به کشور دیگر و حمل سلاح به این کشورها داشته باشند، می‌بایست از قوانین آن کشور اطمینان حاصل کرده و تأییدیه‌های مورد نیاز را دریافت نمایند.

اقلامی که نمیتوان در پروازهای ماهان حمل کرد

حمل سرنگ برای استفاده‌های پزشکی

درصورتی‌که مسافر گواهی پزشکی مبنی ‌بر ضرورت تزریق در طول پرواز را همراه خود داشته باشد، می‌تواند سرنگ را در بار دستی خود به داخل کابین آورده و از آن استفاده کند.

آیا حمل سرنگ در پروازهای ماهان ممنوع است؟

حمل تجهیزات غواصی

ورود بطری‌های حاوی اکسیژن خالص به داخل هواپیما ممنوع می‌باشد و تنها بطری‌های هوای فشرده مجاز به حمل‌  هستند؛ به شرطی که کاملاً خالی‌ شده باشند.

چراغ‌های مشعل غواصی درصورتی‌که باتری از آن‌ها جدا شده باشد و امکان قطع و وصل غیر قابل ‌پیش‌بینی در آن‌ها نباشد مجاز می‌باشند.

حمل تجهیزات غواصی در پروازهای ماهان

پذیرش مسافرین مخمور در پروازهای هواپیمایی ماهان

شرکت هواپیمایی ماهان از پذیرش مسافران مخمور یا مست که بیش‌از حد بوی الکل بدهند یا رفتار خارج از شان از خودشان نشان بدهند، جلوگیری به عمل می‌آورد. این مسافرین تا زمانی‌که کاملاً هوشیار گردند، اجازه سوار شدن به هواپیما را نخواهند داشت.

در پروازهای این شرکت هر مسافر می‌بایست شخصاً با مراجعه به کانتر پذیرش، امور مربوط به چک این را انجام دهد؛ به جز در شرایط استثنایی.

قوانین حمل بار در پروازهای هواپیمایی ماهان

توصیه‌هایی در خصوص تجربه یک سفر هوایی راحت و ایمن

سعی کنید همیشه خودتان چمدانتان را ببندید و به ‌هیچ ‌وجه اشیاء متعلق به دیگران را با خود حمل نکنید.

اشیاء با ارزش، داروها و کلیدهای خود را درباره دستی قرار دهید و با خود به داخل کابین بیاورید.

اشیاء نوک ‌تیز مانند چاقو و موارد ذکر شده در این مقاله را در بار دستی خود نگذارید؛ چرا که ورود آن‌ها به کابین هواپیما ممنوع است و می‌بایست در قسمت بار هواپیما حمل شود.

برای حمل مایعات با حجم کمتر صد میلی‌ لیتر، از قبیل کیسه‌های پلاستیکی زیپ‌دار تهیه کنید و ظرف حاوی مایع را در آن‌ها قرار دهید و برای تفتیش آن را جدا و آماده کنید.

جهت سرعت بخشیدن به بررسی‌های امنیتی توصیه می‌شود اقلامی مانند بطری، فلاسک، قوطی و لوله ظروف پلاستیکی و هر ظرفی که می‌تواند حاوی مایعات باشد، را در بار دستی خود قرار ندهید.

اجسام فلزی به‌صورت جداگانه اسکن و بازرسی می‌شوند؛ بنابراین لازم است آن‌ها را در سینی‌های پلاستیکی قرار دهید. همچنین لپ‌تاپ یا وسایل الکترونیکی بزرگ دیگری که درباره دستی قرار دارند جداگانه بازرسی می‌شوند.

بارهایی که هنوز پذیرش و به هواپیمایی ماهان تحویل داده نشده است، نباید بدون نظارت و مراقبت در فرودگاه رها شود و یا بصورت امانت به کارکنان حراست هواپیما سپرده شود.

date_range چهارشنبه 06 اسفند 1399 remove_red_eye 2382 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09352700430
05138704330
ثبت نظر
chat 0