{{ctrl.notification}}
استاد شجریان، صدایی که فرهنگ مردم ایران بود، هست و خواهد ماند.

زندگی و جوایز بین‌المللی استاد شجریان (1319-ابد)

محمدرضا شجریان، خسرو آواز ایران که ربنای وی در سال 1358 به همت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران ثبت ملی شد، در سال 1319 در مشهد دیده به جهان گشود و در کودکی تحت تعلیم پدرش که قاری قرآن بود، استعداد خود را نشان داد و صدایش از رادیو پخش شد.

در سال 1339 دیپلم دانشسرای عالی را گرفت و به استخدام آموزش و پرورش خراسان درآمد. در همان سال‌ها شروع به سنتورسازی و سنتورنوازی کرد.

آذر 1346 به تهران آمد و با نام مستعار "سیاوش بیدکانی" در رادیو ایران برنامه اجرا کرد. وی فعالیت هنری را از سال 1350 بصورت رسمی و با نام خود ادامه داد.

جوایز بین‌المللی استاد شجریان

استاد محمدرضا شجریان در سال 1378 جایزه پیکاسو و دیپلم افتخار را از طرف سازمان یونسکو در پاریس دریافت کرد، جایزه‌ای که هر پنج سال یکبار به هنرمندی که در راستای شناساندن فرهنگ و هنر کشورش تلاش می‌کند اهدا می شود. پیش از وی، این جایزه را نصرت فاتح علی خان خواننده قوالی از پاکستان دریافت کرده بود.

محمدرضا شجریان در سال 2006 میلادی نشان موتزارت را از سازمان یونسکو دریافت کردند. در سال 1389 جایزه بیتا را از دست بنیانگذار مراسم که یکی از مدیران ارشد شرکت گوگل بود در مراسمی در دانشگاه استنفورد آمریکا دریافت کرد .

در سال 1398 جایزه افتخاری بنیاد موسیقی آقاخان موسوم به "خداوندگاری موسیقی" به استاد شجریان اهدا شد که مژگان شجریان به نیابت از پدر این جایزه را در لیسبون پرتغال دریافت کرد.

نشان شوالیه ملی یا لیاقت در آیینی رسمی نیز در سال 1393 در سفارت فرانسه در تهران به شجریان اهدا شد.

 همچنین دو بار برای آلبوم‌های "فریاد" و "بی تو به سر نمی شود" نامزد دریافت جایزه معتبر گرمی شده است. جایزه گرمی معتبرترین جایزه موسیقی در آمریکا است که هر ساله پنج کاست از بخش موسیقی کلاسیک برای نامزدی این جایزه معرفی می گردند.

در سال 2010 نیز رادیوی عمومی ملی (National Public Radio) مشهور به NPR یک نظرسنجی مردمی را برای انتخاب 50 صدای برتر جهان برگزار کرد که در میان اسامی نامزدان این عنوان جهانی نام محمدرضا شجریان نیز قرار داشت.

جوایز بین المللی استاد محمدرضا شجریان

بیماری، مرگ و محل دفن

وی در سال 1382 کلنگ احداث باغ هنر بم را به زمین زد؛ پروژه‎ای که اجرای آن با موانع آشکار و پنهان بسیار روبرو شد و نهایتا در سال 1397، پس از 15 سال و بدون حضور خود او افتتاح شد.

استاد شجریان در سال 1395 در پیام نوروزی خود از بیماری 15 ساله‌اش خبر داد و در سال‌های آخر عمر خود بارها در بیمارستان‌های داخل و خارج از کشور بستری شده بود.

در 17 مهر ماه 1399 در بیمارستان جم تهران درگذشت و بر اساس صحبت‌های پسرش، همایون شجریان، پیکر این استاد گرانقدر پس از اقامه نماز در بهشت زهرا به مشهد منتقل و در جوار فردوسی به خاک سپرده خواهد شد.

محل دفن استاد محمدرضا شجریان

date_range پنجشنبه 17 مهر 1399 remove_red_eye 857 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09352700430
05138704330
ثبت نظر
chat 0